Stephan Balleux

Copyright Patricia Mathieu

 

STEPHAN BALLEUX (1974) is een multidisciplinaire kunstenaar uit Brussel die afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel en aan het HISK (Hoger Instituut Voor Schone Kunsten).

In de verscheidenheid van technieken die hij gebruikt (schilderen, tekenen, beeldhouwen, video, …), lijkt zijn artistiek werk op een onderzoek naar de essentie en de betekenis van het uitbeelden. De werken van Stephan Balleux zouden bijna hyperrealistisch zijn als er geen element zou zijn toegevoegd dat de compositie verstoort en vragen oproept bij de toeschouwer, zoals dat het geval is in de hier tentoongestelde werken: een wolk of een brandend huis in een klassiek interieur, een vorm die boven een bed zweeft of een soort grote, glanzende wolk die hij ‘blob’ noemt.

Om tot dit resultaat te komen, gaat Stephan Balleux als volgt te werk: hij verzamelt beelden uit het dagelijkse leven (magazines, fragmenten uit films van de jaren 30 tot hedendaagse horrorfilms, persoonlijke foto’s of oude gevonden foto’s, …), die hij dan op verschillende manieren ‘verminkt’ (door er pasteuze verflagen op aan te brengen, zoals in zijn werk Hold Everything Dear, ze met de computer te bewerken enz.). Uit die ‘misvormingen’ komen dan nieuwe composities voort waar hij bijvoorbeeld schilderijen, video’s of beeldhouwwerken van maakt.

In dit spel van deconstructie en reconstructie buigt Balleux zich over het zichtbare, het echte, de status van de afbeelding, van het schilderij, van de picturale handeling, hun krachten en hun esthetische en interpretatieve aspecten. Stephan Balleux benadrukt het begrip picturaliteit met een illusoir ‘teveel aan materie’ en de verschijning van kunstmatige vormen in suspensie. Hij haalt de relatie tot het zichtbare uit balans en verleent een nieuwe kracht aan het beeld.

Zijn reeks Ars Memoriae is dan weer het resultaat van de lockdown tijdens de coronacrisis. Omdat hij niet naar zijn atelier kon, moest Stephan Balleux zich beperken tot klein formaat. Hij besluit te werken op basis van een reeks portfolio’s van architectuurdocumenten die zo’n honderd jaar oud zijn en die hij een paar jaar eerder tweedehands had gekocht. De lockdown dwong de kunstenaar er ook toe de olieverf in te ruilen voor de gouache van zijn kinderen.

De wolk in deze aristocratische interieurs is het resultaat van een lange reflexie over een manier om binnen en buiten samen te brengen, in de context van de lockdowns van 2020, en vindt een echo in de kostbare salons van La Maison des Arts.

Website

Expositions