Marie Van Elder
MARIE VAN ELDER
Geboren in 1965. Woont en werkt in Brussel en het noorden van Californië.
Ode à la souche, 2020 – nu
Veelvuldige installatie in situ. Meer dan 150 stukken van 15 x 15 cm. Gemengde technieken op papier (grafiet, Oost-Indische inkt, aquarel, gouache, oliepastels, monotype, collage, draad, thee, koffie, gevonden papier, houtskool enzovoort),
2 keramische boomstronken in zwarte klei, klei en zwarte verf, variabele afmetingen, variabele afmetingen.
In haar atelier aan de rand van een bos vol reusachtige naaldbomen en oude boomstronken aan de ongerepte kust van Noord-Californië denkt Marie Van Elder na over het milieu en de klimaatverandering, die de kwetsbaarheid van mens en planeet in herinnering brengen.
Ze startte met haar reeks intieme tekeningen tijdens de lockdown in maart 2020 en haar eenzame, in gedachten verzonken wandelingen. Elke dag tekende ze een opgerichte, rottende, gegroefde, geperforeerde, plakkerige of uitgeholde boomstronk met een symbolisch motief dat, zoals de hooiberg van Monet, vervaagt in het creatieve proces.
De steeds opnieuw bezochte ‘boshoop’ wordt, in zijn zwartheid (van rouw, verbranding, duisternis, rebellie, hardheid, vrouwelijkheid, verhevenheid, …), de vergaarbak van de beroering van een moment uit het leven en een metafoor voor de menselijke binnenkant en zijn oude wonden …
In deze reeks, die voor het eerst wordt tentoongesteld in een uitgebreide installatie in La Maison des Arts, vermenigvuldigt de boomstronk zich in een eindeloos woud, met zichtbare en minder zichtbare verbindingen, zoals een familiegeslacht (of universeel geslacht) dat in zijn (nagenoeg) onverwoestbare verankering een wijkplaats voor nieuw leven biedt, een reddingsboei, een strohalm, een raadselachtig existentieel voorstel, een temporele referentie, en vooral een bescheiden esthetisch ritueel, een bron van troost voor de kunstenares en iedereen die ernaar kijkt.