On Kawara
1933 Kariya, Japan – 2014 New-York, VS.
Bij On Kawara zien we een hardnekkige vorm van geheim, ondanks wat hij over zichzelf heeft onthuld via zijn reeksen die werden uitgegeven onder de titels
I Went, I Met en I Got Up.
Net als in repetitieve muziek ontvouwt de tijd zich door de minieme verschuivingen die mettertijd worden waargenomen van het ene woord naar het andere en van het ene teken naar het andere. Tien jaar lang noteerde de kunstenaar zijn dagelijkse verplaatsingen op een plattegrond van de stad waar hij zich bevond. Eronder stempelde hij telkens de datum. Het geheel werd gebundeld in twaalf dikke delen. Op elke dubbele pagina staat links een gedateerde plattegrond en rechts de naam van een stad. Je ziet zo voor je hoe de kunstenaar elke dag dit ritueel doorloopt, om zonder te spreken, met slechts lijnen en een datum, zijn aanwezigheid op deze plaatsen te bewijzen.
Voor de delen van One Million Years: Past and Future somde On Kawara de miljoen jaar op die voorafging aan de conceptie van de reeks (in 1969) – ‘For all those who have lived and died’ – en de miljoen jaar daarna (in 1993) – ‘For the last one’. Ondanks de ogenschijnlijke kilte van het protocol brengen de subtiele veranderingen die zich bij het lezen voordoen een nederige kijk op onze verhouding tot de tijd en onze aanwezigheid in de wereld teweeg. We worden bevangen door een soort duizeligheid.
Tekst: Lucile Bertrand